God als misvatting
Richard Dawkins
The god delusion
Amsterdam: Nieuw Amsterdam, 2006
448 p.
90-468-0147-0

God mag dan al overal zijn, in de hemel, op de aarde en op alle plaatsen, maar hij heeft zich de laatste paar jaren zeker een plaats verworven in de boekhandel. Een paar jaar geleden vochten de religieuze uitgeverijen nog voor een plekje op de boekenbeurs, nu gaan boeken met het woord "god" in de titel als warme broodjes over de toonbank en de titels vermenigvuldigen zich sneller dan vissen.
Een mirakel is dit niet: we mogen dan wel doen alsof we een globale wereld zijn geworden, de mode komt nog altijd uit Amerika en daar is in deze eindtijden God ongelooflijk hot. Nu er in het Witte Huis een wedergeboren christen woont, is het geloof een even belangrijk thema geworden in de Amerikaanse politiek als de economie. En dus is ook de economie plots geïnteresseerd in het christendom: er worden megakerken gebouwd met een heel shoppingcentrum eromheen, iedere bevolkingsgroep krijgt zijn eigen Bijbel en Amerikaanse boekhandels hebben speciale afdelingen voor christelijke fictie. Waar roman…Lees verder
Met een dik, in Angelsaksische parlando-stijl geschreven leesboek beoogt de terzake wetenschapspopularisering vermaarde auteur het brede lezerspubliek te overtuigen van de wenselijkheid van een weloverwogen, atheïstische levenshouding. Met logische redenatie, natuurwetenschappelijke informatie, een evolutie-theoretische optiek, anekdotiek en persoonlijke drive prikkelt de auteur tot een existentiële coming-out. Vanwaar die strijdbaarheid? De auteur gruwt van autoritair-religieuze aanspraken en blijkt negatief getriggerd door het (wetenschappelijk-publicitair) optreden van vooral het Amerikaans-christelijk fundamentalisme. Humaniteit kan alleen door een rationele (= atheïstische), wetenschapsgeoriënteerde levenshouding gewaarborgd worden. Het voordeel van zo'n soort boek is de brede terrein-oriëntatie. Het nadeel: de relatieve oppervlakkigheid. Aldus werd het ook in een recent publiek debat besproken. Met literatuuropgave, noten, een appendix met 'vriendelijke adressen voor wie hulp no…Lees verder