Little black book of stories
Amsterdam: De Bezige Bij, 2016
254 p.
9789023412472 (hardback)

Daar zijn de monsters

Verhalen. A.S. Byatt mengt alledaags realisme met elementen uit mythes en spookverhalen in een uiterst geslaagde verhalenbundel.

Stel je een vrouw voor van middelbare leeftijd. Haar moeder met wie ze een huis deelt, komt te sterven. De vrouw levert lemma's voor een etymologisch woordenboek, vult de tijd met kleine dingen. De uren vormen dagen en de dagen vormen samen een geraamte, een soort van leven. Na de dood van de moeder glijdt de vrouw weg in een diepe rouw, ze begint letterlijk te verstenen. Het begint met een klompje kristal in de oksel, geleidelijk aan komt haar hele huid onder een steenlandschap te zitten. Het klinkt als het begin van een horrorverhaal, maar bij ­Byatt pakt dat anders uit. De vrouw is gefascineerd door haar gedaanteverwisseling, haar nieuwsgierigheid tilt haar op uit haar lethargie.

Heel wat personages uit het werk van Byatt zijn geïnteresseerd in het onbekende en het wetenschappelijke. In Obsessie, haar beroemdste roman, spelen literatuurwetenschappers de hoofdrol. Byatt wil de denkende mens neerzetten.

In 'Een stenen…Lees verder

Vijf heel verschillende korte verhalen met een beklemmend gegeven: twee meisjes die in een bos een monster menen te zien, wat de rest van hun leven vormt; een jonge gynaecoloog maakt een kwetsbare kunstenares zwanger en beiden ontdekken wat een kind betekent; een vrouw verandert langzaam in kostbaar gesteente en vindt haar bestemming op IJsland; een broodschrijver ontmoet een oude dame met een talent dat hij niet heeft; een bejaarde man verzoent zich met de dementie van zijn vrouw door een visioen uit hun verleden. Door de onmetelijke fantasie, onverwachte en vreemde wendingen en meesterlijke beschrijvingen van de alledaagse details op de achtergrond van de sprookjesachtige gebeurtenissen grijpen de verhalen van deze bekende Engelse schrijfster (1936) de lezer aan, maar maken ook somber en treurig.

Over A.S. Byatt

CC BY-SA 2.0 - Foto van/door Fred Ernst

Dame Antonia Susan Duffy, geboren als Antonia Susan Drabble, vooral bekend als A.S. Byatt (Sheffield, Groot-Brittannië, 24 augustus 1936) is een Engels schrijfster. Zij is Dame Commandeur in de Orde van het Britse Rijk. The Times plaatst haar in de 'top 50 beste Britse schrijvers sinds 1945'.

Leven en werk

Byatt was de dochter van een wetenschapper en een dominante moeder. De schrijfster Margaret Drabble is haar jongere zuster, maar zij hebben nauwelijks contact. Haar jeugd, zo verklaarde ze in interviews, was niet erg gelukkig. Ze maakte moeilijk vrienden en trok zich vaak terug. Ze studeerde aan Somerville College te Oxford en Newnham College in Cambridge.

Byatts vroege werk werd sterk beïnvloed door D.H. Lawrence. Met haar roman Obsessie (Possession, 1990) won ze in 1990 de Booker Prize. Obsessie beschrijft het ineenvloeien van de levenslijnen van twee wereldvreemde wetenschappers…Lees verder op Wikipedia